!! مازلت طالبة







حتى وبالرغم مرور عدة أشهر على تخرجي من الكلية , وانتقالي من طور الطالبة إلى طور المعيدة , إلا ان جزءا كبيرا من احساسي وعقلي مازال يشعر ويفكر باحساس وعقل تلك الطالبة الجامعية


حتى الآن مازلت أشعر بالاستغراب والغربة من تسميتي "مِـس" او "استاذة" , أحن إلى اسمي المجرد من أي زوائد أو اضافات


أشعر بالافتقاد الشديد لكوني تلميذة على نفس المقاعد وفي نفس القاعات التي ألعب فيها دور الاستاذ


جزء كبير من قلبي يريدني أن اعود واجتمع بصديقاتي رفقاء الدرب ,, نواسي بعضنا بعضا , أو نضحك على همومنا ,نتبادل الدروس والملازم والتلاخيص
أو نراجع احداث الحلقة الماضية من المسلسل العربي او الفيلم الاجنبي


عندي وسواس شديد أن ما كنا نفعله في الاساتذة المساكين سيرتد علي في يوم من الايام ,, ولو حتى على مستوى الدعاوي والتعليقات , سواء على الملابس هههههه , أو على طريقة لفظ المصطلحات الانجليزية او طريقة الشرح


أكبر تغيير حصل في حياتي اني اكون المسئولة والملامة المباشرة على اي تقصير ,, مش بس مني لكن من دفعة كاملة !!


أكتر شيء بيضحكني على حالتي الجديدة ,, هي ردة الفعل لاشخاص لا يعرفوني ,, لما يعرفوا اني معيدة في الجامعة ,, شكلي مازال يوحي اني في اوائل سنين الدراسة الجامعية ,, وهو ما احاول ان اغطي عليه بلبس الكعب العالي و"الجوكيتات" .. لكن .. بلا جدوى !!


اما اطرف موقف بجد حصل معايا الاسبوع الماضي ,, اعطي محاضرة لطالبات سنة اولى ومعظمهم كالعادة بيكونو مشاغبات ,,
رن جوال احدى الطالبات بنغمة درابوكّا راقصة هههههه ,, سمحت لها تخرج ترد على المكالمة وعلّقت انا باستنكار أن"هادي مش رنة بنت في الجامعة"
فردت واحدة من البنات المسحوبة من لسانها دايما .. "اه المفروض تحط اغنية يا بنت الجامعة " !! وهاتك يا ضحك ههههههه انا وهما طبعا !! مقدرتش ارد بطريقة تانية


ويمكن لأن عقلي الباطن ما زال يفكر بعقلية الطالبة ,, بلاقي نفسي لا اقدر ان اقسو عليهم ولا اني العب دور الاستاذ المكشّر او الجاد والصارم ,, بضحك معاهم وبسمع تعليقاتهم وبعلّق انا كمان ولو على اخطائي وبعتذر عنها


اما احلى تعليق سمعته من احدى الطالبات اللي درستهم الفصل الماضي ,, قالتلي " ياريت يا مِـس في منك عشرة مدرسين بيعاملونا باحترام وندية ومرح زيّـك, كان حياتنا في الجامعة صارت اسهل "


لكن اكتر شيء ممكن يعصبني ان احد المدرسين الاعلى مني يقعد ينظّر عليا ,, بسمع النصايح اه وبكل صدر رحب ,, لكن تنظير فقط لأجل التنظير ,, بكون مضطرة اسمع وانا بغلي من جوة


وطبعا بعاني من هرمية القرارات اللي بتأثر سلبا على مصلحة الطلاب ,, ضميري بيأنبني على اقل تقصير بحسه ولو كنت مش السبب المباشر فيه ,,


لكن بشكل عام هو فعلا المجال الاكاديمي مجال حلو لسبب واحد , انك ممكن تكون صاحب تأثير مباشر او غير مباشر في طريقة تفكير الطلاب ونظرتهم للعلم اللي بيدرسوه وحتى احيانا في الحياة ,, وهذه هي النقطة الي من الصعب تلاقيها في الحياة العملية




!! مازلت طالبة !! مازلت طالبة تمت مراجعته من قبل علا من غزة في مارس 18, 2007 تقييم: 5

هناك 15 تعليقًا:

  1. احساس غريب بالتأكيد, انو بين ليلة و ضحها اتحولت من طالبة إلى أستاذة..

    الحياة كلها على بعضها عبارة عن نقاط تحول, بس نقطة التحول الي حصلت معك حلوة و ايجابية

    و فعلا للأستاذ تأثيره على الطلبة, و الي بنفتقده في مدارسنا و جامعاتنا هو الأستاذ صاحب الفكر و الفاهم لعقلية الطلبة.

    الله يوفقك علا في مهمتك
    :)

    ردحذف
  2. بعد التحيه
    بوست رائع بيفكرنى با الالم الى انا بعشها يا علا انا لو مكانك اقول الحمد الله الله ما يرجعها ايام الواحد طالع عينو ومش عاجب. من اسواء ايام عمرى ايام الجامعه وبا الاخص الجامعه الى انا فيها طبعنا لو كنت القاهر او اسكندريه كان الوضع اختلف بس الحمد الله
    متنسيش تدعيلى انى اخلص من اخر سنه
    با الله عليكى
    وربنا يكرمك وينصرك ويوفقنى يا رب
    ادعو معايا
    مش عليا

    ردحذف
  3. سلامي اليك يا ابنه فلسطين

    احييك علي هذا الشعور الجميل

    و اتمني ان يظل بداخلك دائما حتي لو صار عمرك 1000 عام

    فكونك من الداخل مازلت طالبه يجعل منكي اكثر شبابا و حيويه في داخلك
    و اكثر قربا و تواصلا مع تلامذتك
    و ذادك هذا جمالا في نظر كل من حولك

    اما ان صرتي من داخلك استاذه
    فسيصيبوك الهرم و تفتقدي الكثير الذي يتمتع به الطلبه
    من انطلاق و حيو يه و ابتسامه


    فكوني طالبه من داخلك واستاذه من الخارج



    و هتدعيلي

    باي ي ي ي ي ي


    يا ميس

    ردحذف
  4. أنتى بس تفننى فى أن الطالبات يحبوكى , وهتلاقى الموضوع لذيذ أوى
    وعلى فكرة واضح من كلامك أنك بتعملى كده فعلا من غير من أقولك

    ردحذف
  5. ربنا يساعدك يا علا على هالوظيفة .. انا جربتها سنة و نصف معيد في الجامعة ولكن الحمد لله تبت و لن اعود ... اخر ما افكر فيه الان هوا انني ادرس في جامعة حتى لو معي 100 دكتوراة .. كفارة

    ردحذف
  6. المهم انك تحافظي علي الخط اللي بينك وبينهم

    يعني كل شئ له حدود

    كويس انك بتتعاملي معاهم بقرب
    مش زي الدكاترة اللي بيتكبروا علي الطلبة

    وربنا يوفقك ولكل مرحلة جمالها

    تحياتي

    ردحذف
  7. مس علا؟

    أنت معيدة ...!
    ماشاء الله
    يعني من هنا ورايح ننده لك يا دكتورة

    ونظام بقا نستغلك في الدروس الخصوصية

    بس قولي الاول
    انت بتدرسي إيه ؟

    ردحذف
  8. المسئوليه فعلا بتكون صعبه والموضع
    جديد خصوصه انك لسه صغنونه
    بس تعرفى هتكونى احسن من الكبار فيه مساحه من التفاهم بينك وبين الطالبه بتوعك يمكن علشان لسه كنتى عيشه احلمهم وكلمهم من فتره قصيره
    وصدقينى ديما مابنحسش بقيمه ايام الجامعه غير لما بتخلص:)
    وتحياتى ليكى ياقمر

    ردحذف
  9. التعامل مع الطلبة يا مس علا لا يدرس او يعلم
    بل يحتاج الى توفر تلك الملكة الشخصية فى المعلم مع بعض الذكاء فى التعامل وبالطبع قوة الشخصية
    والحياة ما هى الا مراحل متتابعة ودائما ما نحن الى الماضى وذكرياته الجميله
    الى ذكريات الصداقة الحقيقية والبراءة والنضارة

    بوست جميل
    تحياتى

    ردحذف
  10. a belated happy birthdaaaaaaaaaaaaaaaay

    :)

    اتأخرت معلهش انا اسفة يا استاذة علا

    انتي عارفة الكلية و الدكاترة اللي اللي الليي...اللي عسسسسسسسسسسسل

    ههههههههه


    يا ريت يبقي فيه منك كتير يا استاذة ماشاء الله

    المهم انك توصلي دايما الفجوة اللي بين الطالب و الاستاذ
    وان شاء الله ربنا يزيد محبتهم فيكي دايما ان شاء الله


    تحياتي

    ردحذف


  11. khawlah

    اول شي كتير سعيدة لزيارتك او تعليقك الاول عندي

    يا 100 اهلا وسهلا وياريت تعيديها كتير

    بتمنى فعلا انو يكون لي تأثير ولو قليل على الطلبة

    شكرا جزيلا لإلك

    بس يا ترى ليش متوقفة عن التدوين ؟؟!!

    عسى ما شر !






    محمد العناني

    ربنا يوفقك يارب وتحقق امنيتك وتخلص من هالسنة

    طبعا مش عايزة احكيلك الكلام التقليدي انك بكرة لما تتخرج حاتشتاق لايام الجامعة ,, حاسيبك انت تقرر احساسك الخاص ساعتها بقى

    صدقني الحياة الجامعية الي عشتها ما كانتش قد كدة بردو ,, لكن صدقني فعلا بحن لها جدا

    ما علينا !!

    تحياتي






    بيكو

    مبروك المدونة الجديدة ربنا يوفقك فيها يارب

    سبحان الله على قد ما في ناس تقرر الاعتزال على قد ما في ناس بتبدأ خطواتها الاولى في هالعالم
    والحياة التدوينية لازم تستمر !

    انا علقت عندك على فكرة والموديريشن بتاعتك مش مخلياه يظهر حتى الآن ؟! ما ينفعش كدة خليك نشيط ورد على التعليقات على طول وما تعملش زيي :p

    صدقني تعليقك هو نفس النظرية اللي انا ماشية عليها بالرغم من ان في ناس كتير بتنصحني بالعكس تماما ,, انما انا مقتنعة ان الي بعمله هو الي هيفيدني

    تحياتي







    مبرمج حر

    الحمد لله بحاول اعمل كدة

    مش عارفة كيف ممكن اعرف ان الطريقة الي بتبعها جايبة نتيجة فعلا ولا لأ
    هههههههههه

    وثانكس على التاج ,, حاجاوب عليه قريييييب ان شاء الله







    سامي

    ههههههههههه

    شوف هي بالنهاية تجربة شخصية تختلف من شخص للتاني

    وكمان هي وظيفة ما بينفع تتعلمها او تتعلم انك تحبها ,,

    يا ابيض يا اسود :p

    ان شالله تكون مبسوط اكتر بالعمل اللي بتعمله هلأ

    شكرا على متابعتك المستمرة !







    عمرو احمد

    فعلا انا كنت بحس كدة وانا طالبة وبحاول احافظ على شعرة معاوية على قد ما بقدر

    احيانا الطالب بيحتاج للشدة علشان مصلحته ,, وفي طلاب بيشوفو ان التعامل اللين من الاستاذ معناه انه ضعيف

    الحمد لله ان النوعية دي قليلة في الناس الي بتعامل معاهم







    اكتب بالرصاص

    لا بلاش يا دكتورة دي !!!

    احيانا لما حد من الطلبة يناديني بيها بحس ان فيها سخرية كدة ,, مش بقتنع انها فعلا لايقة عليا هههههههه

    بفضل كلمة مس اكتر

    انا بدرس في كلية الحاسوب وتكنولوجيا المعلومات

    المواد الي معايا دلوقتي مقدمة حاسوب , وبرمجة بلغة الجافا (اذا سمعت عنها) وكمان معمل لبرنامج اسمه
    Matlab
    مش عارفة اذا حاستفيد مني في درس ولا حاجة :p

    طبعا لو ينفع اكيد عينيا الاتنين !!





    محض روح

    اه والله فعلا ,, احنا دايما كدة بنحس ان امبارح احسن من اليوم
    وان اليوم احسن من بكرة وبنحن لايام زمان في كل حاجة

    شكرا ليكي بجد على متابعتك ,, دايما تعليقاتك بتكون مشجعة

    تحياتي القلبية ليكي

    :)







    كلام لوجيك - ساكاماكا سابقا

    هي فعلا كدة ,,

    يمكن انا اخدتها بالوراثة لأن والديني الاتنين مدرسين

    بس مين اللي اعترض على مسمى ساكاماكا !!





    ابيتاف

    لا ابدا خدي راحتك ,, هههههههههه
    الدكاترة في منهم عسل وفي منهم بصل

    انا معاكي مية في المية هههههههه

    وشكرا على التهنئة ,, منا قلت ان التهاني تقبل في اي وقت

    والهدايا كمان على فكرة :p

    نورتيني

    :)




    ردحذف
  12. طيب شوفي يا دكتورة


    بما إننا واكلين عيش وملح ..يبقا نخلي البساط احمدي..

    مش عارف ممكن نستفيد منك إزاي,,,
    بس انا بادرس دلوقت
    MCSE
    في البداية ..

    تنصحيني بايه ؟

    ردحذف


  13. مسيو أكتب

    والله انا حابدأ في دراسة نفس الدورة دي ,, ربنا يسهل

    وبالتالي مش بانصحك بحاجة ! المهم تكون مركز فيها وتحاول تطبق كل شيء بنفسك

    بس كدة

    ردحذف
  14. بسم الله

    السلام عليكم

    كالعادة يا علا تدويناتك حلوة واسلوبك جميل جدا

    وما شاء الله عليك .. أول مرة أعرف إنك معيدة .. بس يا ترى في مادة ايه وفي كلية ايه ؟

    ردحذف