تاجيني ولا تغديني ,, خمسة في عين العدو


تم بحمد الله اعادة تصميم المدونة كليا ,, لسه مازال عندي المزيد لإضافته لكن قلت كفاية كدة ,, لحد الآن يعني

زائد انو بتهيألي كدة اني كسرت الرقم القياسي في عدد التاجات (خمسة) بيستنو اجابة ,,
قلت يكون عندي شوية دم واجاوبهم

لذلك بتأسف وبعتذر لكل من
مبرمج حر , كريم , نجمة ومها

وبجد ما كان بقصدي انو اتأخر او اطنش ,, بس يعني ما تعرفوش كيف الايام بتجري والاحداث بتتطور


المهم ,, خلينا نبدأ بسم الله الرحمن الرحيم

يا مسهل يارب كل أمرِ عسير


طبعا انا حاجاوب حسب نظام
first in first out (FIFO)


وبالتالي اول تاج من الزميل مبرمج حر

بتاريخ 21 مارس 2007

وكانت اسئلة الاستجواب كالتالي:


س: هل كنت طالب شاطر فى المدرسة ؟

ج: أيوة يا فندم ,, الحمد لله كنت دايما من الاوائل

(انتو مش ملاحظين انو معظم الناس جاوبت بنعم على هذا السؤال :)


س: ايه كانت احب مادة و اكره مادة ليك فى المدرسة و الكلية؟

ج: ممممممم ,, كل سنة كانت مادة مختلفة غالبا حسب المدرّسة او الاستاذ

بس كنت بحب مواد الرياضيات والانجليزي في ابتدائي
في اعدادي ,, ممم بردو الرياضيات
في ثانوية عامة ,, او في توجيهي بالذات كنت بحب الفيزيا بسبب معلمة الفيزيا آنتي زهِر ,, ربنا يسعدها على قد ما كانت المادة سهلة معاها
كمان كنت بحب الكيميا ,, في تانية ثانوي فزت بمسابقة أبحاث في الكيمياء على مستوى قطاع غزة

في الجامعة ,, بردو حسب الاستاذ ,, بس بشكل عام كنت بحب مواد الجرافيكس والبرمجة والداتا بيز ,, الحاجات اللي فيها تطبيق عملي


س: كنت عايز تتطلع ايه وأنت صغير ؟

ج: ههههههه حاجات كتيييير

في فترة من الفترات كنت حابة جدا اكون معلمة ,, دايما بتزكر اني كنت اجيب معايا طباشير من المدرسة واخربش على الحيطان على اساس اني بكتب على السبورة

في فترة تانية كنت عايزة اكون مزيعة او صحفية ! اني اسأل الناس اشياء واستجوبهم ,, زي قصة التاجات بالزبط

في فترة تالتة كنت عايزة اكون سفيرة ! اشتغل في الدبلوماسية واحكي عن قضيتنا ادام العالم

حاجات كتير بصراحة ,, دخولي عالم الكمبيوتر كان في اواخر سنين المدرسة ,, يعني لغاية تانية ثانوي وانا متجهة لدراسة الصيدلة ,, على اساس انها من كليات القمة وكنت بحب الكيميا وشاطرة فيها


بس بحمد ربنا على النعمة اللي انا فيها , لأنو مجال الكمبيوتر هو عشقي وهوايتي ولو انو مجال صعب وتنافسي لحد مش معقول


هييييييي !! خلصت اول تاج


.... four more tags to go



طيب التاج التاني بردو من مبرمج حر

بتاريخ 3 ابريل 2007

وهو عبارة عن سؤال واحد

(أحمدك يااارب )



س: تكلم عن هواية لما بتمارسها بتستغرق فيها تماماً وتنفصل عن عالم الواقع لفترة من الوقت أثناء ممارستها


بشكل رئيسي لما اكون بشتغل حاجة على الكمبيوتر ,, سواء دراسة او لعب او مجرد سماع موسيقى

وانا اصغر من كدة ,, كنت بحب القراءة خاصة في مجلة ماجد :) كنت بتخبى في ابعد ركن بالبيت واستغرق في القصص وفي البحث عن فضولي :) وما اسيبهاش الا لما اختم كل الصفحات بالحرف وبالكلمة

في بعض الاحيان لما بكون بتفرج على فيلم مؤثر ومشوق , نوعية الافلام الي كل ثانية فيها بيحصل فيها حَدث وما بينفع تفوت منها لقطة



هييييييي !! خلصت تاني تاااج



...... three more tags to go





التاج التالت وصلني من صديقة جديدة ومدونة جديدة :نجمة

بتاريخ 11 ابريل 2007


س: هل تسعد حينما يمرر لك أحدهم تاج؟

ج: اه طبعا بكون سعيدة جدا ان في حد اتزكرني بالخير ,, يعني ولا بحس بالتأفف ولا بالغلبة ولا اي حاجة :p

عشان كدة بااخد وقتي جدااا في الاجابة ! علشان اكون في المود المناسب للاجابة بالحق والمستحق


س: هل مقدار سعادتك او شعورك ايا كان عند تمرير التاج لك يختلف حسب المدون الذي يمرر لك التاج؟

ج: اممممم .. شوية

خاصة لو كان حد ما تعاملتش معاه كتير ,, بالزبط زي نجمة ,, يعني تقريبا ولا مرة علقت عندها لكن بتابعها دايما من ساعة ما بعتتلي التاج


س: هل تستمتع عند اجابتك علي أسئلة التاج؟

ج: أيون ,, زي ما قلت انا بستنى لغاية ما مودي يكون مناسب علشان استمتع بالاجابات


س: هل ترى للتاج أهمية حقيقية؟

ج: زي اهمية التدوين بشكل عام ,, طبعا في تاجات مالهاش لزوم الا الدخول في امور شخصية ومحرجة ,, لكن المعظم هي لاعطاء المدون فرصة للتحدث عن نفسه وبالتالي تعريف نفسه اكتر في مجتمع المدونين


س: هل فكرت في عمل تاج خاص بك؟

ج: فكرت اه ,, بس لسه ما مخمختش على اسئلته !! عايزاها تكون اسئلة غريبة عجيبة ما خطرت على بال حد منكم انه يسألها :p

قريبا ممكن تلاقوني عملتها


س: هل تفضل قراءة التاج عند المدونين الأخرين ام لا تهتم سوي بالتدوينات الاخري فقط؟

ج: زيه زي باقي المواضيع والتدوينات ,, اذا لقيت الاسلوب بيشد للمتابعة بكمل قراءة واذا لأ بمر عليه بسرعة ,, كدة يعني


س: عندما ترد علي التاج ما الذي تراعية اكتر؟

ج: الصراحة ,, والاسلوب البسيط المختصر علشان القاريء ما يزهأ


!!! ؟؟ زهئتوا ولا لسه


س: الي من تحرص علي تمرير التاج؟

ج: للمدونين الي اتعرفت عليهم جديد ,, والناس الي لسه ما وصلهمش او ما جاوبو عليه قبل كدة



س: هل تحرص علي قراءة اجابات التاج عند من تمررة لهم؟ وهل تغير اجابتهم شئ في ادراكك لهم؟

ج: أكيد ,, طالما التاج اسئلته من النوع الي بتكشف حاجات دفينة في الشخصية



س: هل تلتزم حرفيا باسئلة التاج؟

ج: 90 في المية بلتزم



س: ما هي نوعية التاجات التي تفضلها؟

ج: زي ما حكيت ,, الاسئلة الي بتكشف او بتوضح اشياء دفينة او بتبين اهتمامات الواحد وتجاربه المفيدة طبعا



الله اكبر ولله الحمد !! خلصت تالت تااااج :)



اللي بعده


.... two more tags to go

خلص المرة الجاية انا تعبت


وعد وعد ,, مش حاتأخر عن اسبوع


ان شاء الله


ما تنسوش تقولولي رأيكم في الديزاين الجديد :)

تاجيني ولا تغديني ,, خمسة في عين العدو تاجيني ولا تغديني ,, خمسة في عين العدو تمت مراجعته من قبل علا من غزة في مايو 25, 2007 تقييم: 5

هناك 19 تعليقًا:

  1. واول تعليق في الشكل الجديد


    هيييييييه

    مبروك النيولوك

    بسم الله ماشاء الله

    التصميم حل اوي

    مبرووووووووك

    ردحذف

  2. تاني تعليق

    ربنا يبارك فيكي يا عزة
    :P

    :))
    :))

    والف مبروك الشكل الجديد حقيقي يعني فنانة

    مستنيين نشوفك اعظم دكتورة في مجالك يا رب

    تحياتي لك من ماناساس البلد

    ردحذف
  3. ALf mabroooooook ya Ola 3ala elblog elgedeeed :D ma3a enny maleesh khales felblogs.. bs shakly 2orayeb hayeb2a leya :P hehe .. great job :)

    ردحذف
  4. lovely design :)

    specially the friendly blogs part..

    ردحذف
  5. m7laaaaaaa hl design :D heek jd bayan mn 3'aze ;)

    also ur friends blogs :D y36eeke el3afyeeh :hug:

    ردحذف
  6. مبرروك النيولوك الجديد
    عجبنى جدا عنوان البوست
    تاجينى ولا تغدينى
    كل تاج وانتى طيبه
    تحياتى

    ردحذف
  7. مبرووك الديزاين الجديد يا علااااااا

    الف مبروك بجد

    تحفة ما شاء الله


    :)

    ايه ده يا بنتى

    خمس تاجات

    ده انتى ضربتى الارقام القياسية كلها

    تحياتى

    :)

    ردحذف
  8. اولا احييكي على المدونة الجميلة و على اختيارك لحنظلة للفنان ناجي العلي..عشان انا بحب حنظلة ده اوي...و بالنسبة للتاجات

    انتي اول واحدة كان نفسها تكون سفيرة..اجابة مميزة..

    اما مجلة ماجد فأنا كمان اشاركك حبها في فترة الصغر و البحث عن فضولي و موزة و رشود و شمسة و دانة و باقي الشخصيات الممتعة..
    تحياتي

    ردحذف
  9. اولا انا مشفتش الديزاين القديم

    لكن الديزاين ده تحفة جدا رائع

    واللعبة جميله جدا بحب العبها اوي

    بالنسبة للتاج
    حلو موضوع انك تكوني سفيره كان يبقا شئ كويس اوي لما يشتغل الواحد بمنصب زي ده
    وعامة انتي واضح انك سفيره في عالم الكمبيوتر والدليل الديزاين الجديد

    بالنسبة لمجلة ماجد كنت بقرأها زمااان لكن مش بإستمرار
    اللي كنت مواظب عليها كانت روايات مصرية للجيب رجل لمستحيل وملف المستقبل الخ
    وايضاً مجلة علاء الدين
    اجباتك بسيطة ومباشرة واستمتعت بقراءه التاجات دي
    وعقبال الباقي

    ردحذف
  10. مبروك على النيو لوك
    وبعدين ايه كل التجان
    انتى كنتى مخبيها فينا
    ههههههههههههه
    التاج علينا حق
    ربنا يسعدك وبنصرنا على عدونا يا دكتوره
    تحياتى

    ردحذف


  11. amr ahmad

    ويفووووز عمرو بجايزة اول تعلييييق

    ممممممم خليني افكر في الجايزة وحاقولك

    شكرا يا باشا

    :)

    ********************************
    the groom

    يا سلام على الكلام الكبير

    ;)

    ان شالله يو ذا سيم

    تحياتي

    :)

    ********************************
    sarita :)

    يا هلا والله نورت المدونة

    ;)

    ياللا شدي حيلك وبشجعك تدخلي عالم التدوين من بابه الواسع ,, وانا هاساعدك

    ثانك يووز ماي دير

    ********************************
    soreal

    and the banner ... does it give the gaza feeling or not ?!

    i hope you like it and if you have any ideas plz tell me :)

    ********************************
    mnoosh

    الله يعافيكي ويخليكي يارب يا منوش

    :hugs back :)

    ********************************
    reemo

    هههههه ,, تعرفي انو خطر في بالي مرة اجمع عناوين البوستات الخاصة بالتاجات من عنند الزملا ,,, بجد في اسماء تحفة ومبتكرة كدة

    وانتي طيبة ,, لسه في جزء تاني كمان

    :)

    ********************************
    zordeak

    الله يبارك فيك والله ده من زوقك
    :)

    انا كسلانة جدا بما يتعلق بالتاجات ,, ومكسوفة انها بتفضل مدة طويلة عندي ومش متجاوبة ! بس مش استاهل جايزة على الرقم القياسي
    ;)

    ********************************

    نقطة مية

    شكرا ليكي والله على الزيارة ,, انا بحس حنظلة هو اكتر رمز يعبر عن الشعب الفلسطيني الغلبان

    وبالنسبة لماجد .. انتي مش شايفة انها زمان كانت احلى بكتير :( يا إما احنا الي كبرنا
    :))))))

    تسلميلي يارب

    *******************************

    زحل الفلكي

    شكرا ليك على كلامك وربنا بقدرني واكون فعلا كدة ,, بجد كمان بشكرك على رد الزيارة وياريت تبقى تيجي دايما

    انا بالعكس تماما ,,كنت بقرأ ماجد لأني كنت عايشة طفولتي في الامارات وما كان يوصلنا هناك المجلات المصرية ,, وميكي وعلاء الدين وباقيهم كنت بقرأهم بالصدفة

    مش كانت هواية حلوة !؟

    تحياتي

    ********************************

    محمد العناني

    شكرا يا محمد ,, آمين يارب

    لسه في كمان تاجين يا خويا ,, حاجاوبهم المرة الجاية ويمكن يمكن احتمال ابعتلك شوية منهم

    ;)

    ********************************



    ردحذف
  12. تسمحيلى احييك على المدونة والتصميم، مدونتك حلوة جدا، ده اول زيارة ليه وإن شاء الله حزورك كتير بس ما تبقيش تزهقى منى

    بالنسبة للتاجات فاجابات بسيطة وجميلة
    اما موضوع ان كان نفسك تبقى سفيرة فأعتقد أنك برده بقيتى سفيرة لغزة بمدونتك

    ردحذف
  13. ألف الف مبروووك يا علا

    الاخراج اكثر من رائع


    ايه يا بنتي الفن دا كله

    ردحذف
  14. هههههه
    الف مبارك على الموقع الجديد

    كمان اجاباتك على التاجات جميلة
    وفعلا تاجينى ولا تغدينى "ده شعار المدونين اليومين دول"

    ردحذف
  15. انت مشغولة

    ابقى

    تاج اجيلك مرة تانية

    ردحذف
  16. حبيت اعدي اسلم..فين جديدك يا قمر

    ردحذف


  17. بحبك يا مصر

    وانا كمان والله بحبك يا مصر

    أهلا وسهلا في المدونة شرفتيني ونورتيني والف مبروك على دخولك عالم التدوين ولو انها متأخرة شوية ,, بس ما شاء الله ليكي بصمة مميزة فعلا

    انا افتكرت انك مخضرمة او بقالك مدة كبيرة مدونة


    وألف شكر على كلامك بجد احلى تعليق يوصلني عن المدونة ,, يارب اكون كدة فعلا واد كدة





    أكتب

    اهلا يا عمو اكتب ,, بعض ما عندكم :)


    فن ايه بس , انا بس بشخبط وبلعب مش اكتر :p





    عمر

    الله يبارك فيكي تسلم يارب

    انا بقول ان التاجات حاجة حلوة واسئلة لطيفة وخفيفة احسن من عزومة على الغدا فعلا هههه انا مش عارفة الناس ما بتحبهاش ليه





    ابو امل

    معلش ما فهمتش

    على العموم اهلا وسهلا بأول تعليق او أول زيارة



    نقطة مية

    تسلميلي يا رب

    كلك زوق

    وبجد بوستات الاخيرة مكتوبة بفن ومزاج عالي ,, هههههههه

    انا جاية اعلق كمان شوية





    ردحذف
  18. كلام باين عليه صادق
    بس اذا عنجد بتحبي انك تكوني مذيعة
    احنا حاليا عاملين برنامج راديو لايف
    كتير بيجنن كل الي بدك اياه انو يكون عندك مايك و كمبيوتر و انترنت دي اس ال
    بتمنى انك تقبلي تكوني احد مذيعينا بالشات
    الفكرة كتير راح تعجبك و فيكي تسمعيه بنفسك
    و لما يشتغل فيكي تحطيه بالمدونة عندك و الناس تسمعك على الهوا

    ردحذف


  19. شكرا على الدعوة

    بفكر في الموضوع

    :p


    ردحذف