انا اتجتجت يا جدعااااان



والله انا مبسوطة يا ناس ,, مطلوب مني احل اسئلة هههههههه

من زمان ما حليت اسئلة


بقالي اسبوعين براقب على الطلبة المساكين في الكلية ,, واتذكرت ايام ما كنت انا اللي بكون مكانهم بمتحن

والله حل الامتحان اسهل من المراقبة



ماعلينا

الاخ الكريم
كريم بعتلي تاج من حيث لا ادري المطلوب فيه ذكر خمس اشياء ماحدش يعرفها عني


وبعد كدة تعليق صغير في مدونة الواد
اسلام خلاني اتدبس في تاج تاني في كوم اسئلة من النوع المقالي ,, مش الاختيار من متعدد ,,


طيب ,, نجاوب اولا على تاج كريم


خمس اشياء محدشس بيعرفهم عني

مممممممم

بقالي تلات ايام بفكر في الاجابة ,, وهذا ما توصلت له :




كتير من الاشياء كنت فاهماها غلط وانا صغيرة ,, من جديد فهمت معناها الحقيقي ,,
سواء اغاني كنت سامعة كلماتها غلط
سواء مفاهيم عامة كانت واصلاني غلط او حتى احاديث او امثال

لكن اكتر حاجة تذكرتها على وجه الخصوص ,, بفتكر انو وانا صغيرة كنت اعتقد ان كل حاجة في الدنيا بندفعها لازم يكون لها "باقي"


في مرة كنت رايحة مع بابا على السوبرماركت , كنت يمكن صف اول ابتدائي,, واشترينا حاجات ودفع للبيّاع الفلوس وطلعنا من المحل من غير ما ناخد الباقي ,, وطول الطريق وانا بسأل بابا هو ليش الراجل ما رجعلك الباقي ؟ طبعا هو كان بيرد عليا بالإجابة المنطقية انو ما فيش باقي ,, وانا مش مقتنعة بالموضوع ولا فاهماه اصلا







كان عندي من صغري صديقة تخيلية ,, كانت احدى الشخصيات المفضلة في مسلسل امريكي شبابي ,, انا طبعا مش فاكرة شكلها ولا اسمها ولا حتى اسم المسلسل ,,, لكن كنت بتكلم معاها في كل حاجة وكنت بفضفضلها لما اتدايق من اي حد ,, وفي مرة اقنعتها انها تسلم وفعلا اسلمت ههههههه بس مش فاكرة اخر مرة اتكلمت معاها ,,








لما احب اتكلم مع نفسي او افكر بصوت عالي ,, بتكلم بالانجليزي !

يمكن من تأثير الصديقة التخيلية , لكن بحس ان افكاري بتكون اوضح وبقدر اعبر عن اللي جوايا بطريقة افضل ,,






بردو حاجة هبلة وعادة مجنونة كنت بعملها وانا صغيرة ,,
كنت اقفل عليا غرفتي او اي غرفة منعزلة في البيت , او حتى وهما كلهم نايمين ,, والف حولين حالي اي شرشف او بشكير طويل او حتى بطانية ,, واقعد ارقص واغني وأألف حركات واطلع الشحنة كلها

طبعا حصل اكتر من مرة ان حد يقطع عليا خلوتي ويشوف المنظر الفظيع ,, طبعا يموت من الضحك وانا اموت من الخجل






وهنا يظهر قليل من الشر ,, وعايزة ابري ذمتي ادام ربنا وادامكم يا جماعة

وانا في سنة اولى اعدادي ,, كان في ادام المدرسة دكان صغير , بيبيعو فيه شيبس وعلكة وقرطاسية وحاجات زي كدة ,,
مرة من المرات رحت اشتريت علكة ,, كان نوعها مستكة فاكراها كويس ,, النظام كان عشر حبات بشيكل ,, يومها كان الدكان زحمة والراجل مش ملاحق على البنات ,, وانا مع سبق الاصرار والترصد اخدت حبتين علكة زيادة وما دفعتش حقها (سامحني يارب)
وكانت هادي اول وآخر مرة امد ايدي فيها على حاجة مش من حقي ,, ياريت كان عندي شجاعة كافية ان اروح في يوم تاني واشتري تمن حبات بشيكل ,, كان رجع الحق لصحابه ,, بس للاسف هذا لم يحدث والدكان قفل



طيب ,, بعد ما افصحت عن مكنونات نفسيتي
الآن لازم ينزل التاج زي القضا المستعجل على خمس اشخاص














معلش طلعو ستة


Islamz وزي ما قال اخونا
التاج علينا حق
بكرة بجاوب على تاجك يا خويا



سلام

انا اتجتجت يا جدعااااان انا اتجتجت يا جدعااااان تمت مراجعته من قبل علا من غزة في يناير 31, 2007 تقييم: 5

هناك 10 تعليقات:

  1. علا
    اول زيارة ليكى الاقيكى لابسة تاج وعاملة فيها ملكة
    :)

    اجاباتك كلها زى السكر
    كلها مفاجآت

    عن اذنك اروح اعمل شعرى علشان اعرف اضبط عليه التاج كويس

    ردحذف
  2. حاضر يا ست علا

    انا لسة راجعة من السفر

    لكن التاج علينا حق

    ترقبووووووووه


    بس سيبك
    اجاباتك زي السكر يا عسولة

    ح افكر في الخمس حاجات
    حاضر
    :)

    شكرا علي التاج

    ردحذف
  3. اجابتك تلقائيه و جميله يا علا

    بس الكلام ده مينفعش . خدي باقي التاج من عندي و كملي اجابته .. عايز اعرف الحاجات اللي بتحبيها و اللي بتكرهيها .. و اكتر حاجه بتحبي تعمليها .. و باقي الاسئلة كلها .. اوكي

    انا هفضل ادخل كل يوم لحد لما الاقي اجابات التاج علشان اتريق عليها شويه ههههه انا بهزر مش قصدي اكيد :)) تحيااااتي

    ردحذف
  4. ازيك يا علا..والله إجاباتك منورة البوست وإجابات زى العسل.. ومش عارف ليه حاسس انك مصرية مننا كده نفس الدم بس مش دم خفيف قوى زيى يعنى ههههههههه.. ونفس التعبيرات .. شكلك قعتى فى مصر كتير يا علا..
    نورتى البلوج بتاعى ويا رب ماتنقطعش الزيارة.
    وتبدأ المعرفة كمان برة البلوج.. فى الفسحاية اللى جنب البلوج دى.

    ردحذف



  5. حلم

    يا اهلا وسهلا شو هالنور هادا كله

    انا كنت بقول لواحد زميلنا امبارح ان موضة التيجان منتشرة اليومين دول في البلوجات

    تقريبا ناوينا نقلبها ملكية

    ههههههههههه




    ابيتاف

    حمد الله على السلامة يا جي من السفر
    واحشانا الابتسامة وشك ولا القمر

    ان شالله كانت رحلة موفقة ,, ويالا سامحيني على التدبيسة

    ;)




    د.طنطاوي

    اه ما انا فعلا اتجتجته من اخونا اسلامز ,, يعني الطبخة قربت تستوي
    :)

    يوم والتاني وحتلاقي الاجابات كلها وتتريق براحتك
    بيتك ومطرحك ياراجل





    أخف دم

    اهلا وسهلا

    ايه حكاية العسل اللي بتقولو عليها دي :p

    انا والحمد لله يعني لبلب في المصري وتقريبا نطقت اول كلماتي وانا في مصر ,, حتى لما سافرت الامارات زمايلي كلهم او 99% منهم كانوا مصريين ,, يشرفني طبعا انك تعتبرني واحدة منكو ,, اطيب شعب بجد

    لكن معاك حق في مسألة ان اكيد المصري الاصلي خفة دمه ممكن تكتشفها من بين مليون

    نعمل ايه بقى ,, دي حاجة بتاعت ربنا :p

    انا بس اوصل معبر رفح ومستعدة اروح اي فسحاية ان شالله ادام تمثال رمسيس اللي اتنقل ,,

    تحياتي


    ردحذف
  6. انا أول مره أجى هنا
    لسه قدامى بويتات كتير علشان أقراها بس لفت أنتباهى حاجه حلوه

    أنتى فعلا من غزه و كل اللى بيردوا عليكى مصريين و ده شئ جميل ... بجد فى علاقه حلوه بينا كعرب رغم أختلاف البلاد

    تانى حاجه اننا مش مختلفين عن بعض أن كان فى لهجه شويه مش مألوفه لينا الا أن ليها وقع حلو على ودانا

    أرجو أن يكون فى تواصل دائم بينا فى المستقبل يا علا

    أخوكى البهظ

    ردحذف
  7. يالهويييييييي
    التاج دي انتشرت بطريقة رهيبة

    على العموم ردودك حلوة

    ردحذف



  8. bahz baih

    اول حاجة عايزة اعرف ايه معنى الاسم الغريب ده ؟!

    تاني حاجة اهلا وسهلا شرفتني ,, انا مبسوطة اوي ان في ناس جديدة دايما بتزورني ,,
    اه انا فعلا من غزة ,, لكن زي ما رديت قبل كدة ان انا طفولتي كانت في مصر ,, وشربت من مية النيل لغاية ما ارتويت

    احب اشوف تعليقاتك على باقي البوستات ,, وابقى تعالى دايما :)




    Sharm


    اه فعلا التاج وصل للمريخ اعتقد

    بس انت لسه مش مجاوب عليه ! ايه رأيك ابعتلك التاج اللي جي ,,

    تحياتي



    ردحذف
  9. انا مش عارف اشكرك ولا اقولك ايه يا علا
    بس بجد عرفنا حاجات مكناش نعرفها عن اهل غزه
    وان شاء الله هزين التاج قريب
    ممكن سوال اشمعنى استه دول اخترتيهم هو سوال فضولى شويه ؟
    ياريت تقوللى
    وشكرااااااااا
    وسلاااااااااااام

    ردحذف



  10. جيولوجي

    اهلا يا فنان ازيك

    ابدا انا اخترت بشكل عشوائي نوعا ما ,, وانت بالذات اخترتك علشان تتنشط شوية ,, لأنو بقالك فترة غايب

    بس كدة :p

    ياللا بستنى تجاوب عليه


    ودعواتك لينا والنبي



    ردحذف